Hvilke sociale medier skal forfatteren vælge?

Der er sociale medier nok at vælge mellem – facebook, twitter, instagram, linkedin, YouTube, og der kommer hele tiden nye til, så hvis ikke du skal drukne i havet af sociale medier, skal du holde tungen lige i munden. Facebook er det ultimativt mest brugte i Danmark. Alle bruger det. Ifølge undersøgelsen “Sociale medier i Danmark 2016” har Facebook 3,5 mio brugere i Danmark. Fordelingen af de seks mest populære sociale medier ser sådan her ud:

  1. Facebook 3.500.000 månedlige brugere (73%)
  2. LinkedIn 1.100.000 månedlige brugere (23%)
  3. Snapchat 890.000 månedlige brugere (18%)
  4. Instagram 770.000 månedlige brugere (16%)
  5. Twitter 570.000 månedlige brugere (12%)
  6. Pinterest 240.000 månedlige brugere (5%)

Tænk dig om, når du vælger sociale medier, for de kræver netop, at du kan være social der, dvs være der tit, og det kan du ikke, hvis du vil være på ti forskellige – med mindre du aldrig vil nå at skrive en bog igen!

ALLE ER PÅ FACEBOOK, MEN OVERVEJ OGSÅ INSTAGRAM OG TWITTER
Facebook bruger jeg mest, men det er også det medie, jeg lettest bliver træt af, og jeg må indrømme, at i perioder orker jeg slet ikke Facebook og så holder jeg mig altså væk. Jeg får forstoppelse af alle de informationer og ting, jeg skal tage stilling til. Jeg sælger meget via Facebook, derfor er det et nødvendigt onde for mig. Når jeg lægger et link ud til en bog, så er der rigtig mange, der klikker sig videre og køber den. Derfor ville det også være dumt at droppe Facebook. Men personligt kan jeg bedre lide Instagram. Der er mere ro og mindre had. Noget af det, jeg rigtig godt kan lide ved Instagram er, at jeg kan kode min Facebook-side og min Twitter-konto ind, og så kan jeg vælge, hver gang jeg laver et opslag, om jeg vil dele det på Twitter og Facebook også. Nogle ting egner sig til at dele på den måde, men andre gør ikke. Find din egen vej. Twitter er et godt medie, hvis du vil i kontakt med journalister og bogbloggere. Men det er også ved at udbrede sig hos mange andre. Flere og flere unge er på Twitter, mens de helt unge oftere er på SnapChat. Så vælg sociale medier ud fra din målgruppe. Google Plus kan du ikke rigtig slippe for, hvis du har en Gmail eller en YouTube-konto. Og Youtube er ved at være essentiel for de fleste forfattere, konsulenter og andre, der vil reklamere for få penge og nå et stort publikum. YouTube er verdens næst største søgemaskine, kun overgået af Google. Så med de rette nøgleord kan du nå bredt ud. Pinterest bruger jeg kun til at finde inspiration. Jeg har ikke været proaktiv i forhold til mit forfatterskab.

FORSLAG TIL VALG AF SOCIALE MEDIER
Hvis du er fokuseret på business-to-business og foredrag, vil jeg anbefale dig at være aktiv på Facebook, YouTube og med hovedvægt på LinkedIn, hvor flest fra din målgruppe vil være. Facebook bør ikke fravælges, for alle er på Facebook – også sekretæren eller arrangøren, der skal hyre dig. Har du en ung målgruppe, ville jeg lægge hovedvægten på SnapChat og Twitter, men også være aktiv på Facebook, Instagram og selvfølgelig YouTube, som alle bruger. Er det hovedsageligt kvinder, der er din målgruppe, så læg mest vægt på Instagram og overvej Pinterest. Men brug også Facebook og YouTube. Appelerer du hovedsageligt til mænd, så brug mere energi på YouTube, men glem ikke Facebook og Twitter.

DET HURTIGST VOKSENDE MEDIE
Du har måske bemærket, at YouTube er med til alle målgrupper. Video er nemlig det hurtigst voksende medie. YouTube er verdens mest brugte søgemaskine – kun overgået af Google. Det er blevet fuldstændig normalt for folk at slå hvad som helst op og finde viden om alt på YouTube. Som forfatter vil det være dumt at gå glip af dette publikum. Den tid, du bruger på at producere en YouTube video, kan være den bedste, du har givet ud i dag. Du kan eksempelvis producere din egen bogtrailer. Til det formål er iMovie en af de absolut bedste programmer. Du kan også lave salgsvideoer, film fra oplæsninger, film hvor du læser op, skattejagt for at finde gerningsmanden og meget andet. Overvej hvad din målgruppe interesserer sig for og producer en video med det, for at få dem involveret.

Du kan læse mere om forfatterens brug af sociale medier i Abelone Glahns bog og om, hvordan du kan leve bedre af dit forfatterskab i min nye bog, Genvejen til succes som forfatter e-bog og trykt bog (send mig en mail, hvis du vil have den signeret og skriv, hvem jeg skal signere den til)

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments are closed.