Den nemmeste vej ud til bibliotekerne er helt klart via en lektørudtalelse. Sådan en har jeg imidlertid aldrig været velsignet med og blot 25 pct. af alle bøger får en lektørudtalelse. Man kan undre sig over, hvordan de prioriterer anmeldelserne, for er det virkelig nødvendigt at anmelde alle bind i en serie fra en allerede kendt forfatter, mens ukendte og nye forfattere kan sende den ene bog afsted efter den anden uden en anmeldelse? Men det er ikke en kamp, jeg har tænkt mig at tage. I stedet har jeg valgt at fokusere på, hvad jeg selv kan gøre for at få mine bøger ud over ramperne. Måske lander de så på bibliotekerne, måske i boghandlen, men aller helst hjemme på natbordet hos læserne. Det er mit vigtigste fokus.
Ud til bibliotekerne
Alligevel får jeg bibliotekspenge, fordi jeg har bøger på bibliotekerne. Ikke så mange, som jeg ville ønske, men dog alligevel nok til at komme betydeligt over bundgrænsen. I den forbindelse har e-reolen haft en positiv indvirkning på mine bibliotekspenge. De fleste af mine e-bøger er nemlig kommet på e-reolen.
Når mine bøger alligevel står på bibliotekets efterhånden sparsomme reoler, på trods af manglende lektørudtalelse, så er det fordi bibliotekarerne alligevel har valgt at tage dem hjem. De bibliotekarer jeg har talt med har gjort det enten fordi læserne har spurgt efter mine bøger eller fordi de selv er stødt på dem.
Så som med alt andet, handler det om markedsføring, hvis du skal have dine bøger ud til bibliotekerne og du ikke får en lektørudtalelse foræret, fordi du er kommet igennem nåleøjet.
Et kampagneeksempel: Fra roer til sukker
Efter opfordring fra en læser vil jeg derfor dele et eksempel på, hvordan det kunne gøres. Eksemplet jeg tager udgangspunkt i er en børnebog om sukkerroer.
Med til historiern hører at jeg indsamlede materialet til bogen for over ti år siden, da min søn var lille og i Spørge-Jørgen alderen. Dengang forsøgte jeg at få den udgivet hos et forlag, men motivationen var ikke større end at jeg kun sendte den til et enkelt forlag, som jeg fik afslag fra fordi den var for teknisk i sin beskrivelse af, hvordan roer bliver til sukker. Det var den også. Danisco ville gerne udgive den, men det var jeg ikke interesseret i. Jeg arbejdede med sundhed og ville ikke have skudt i skoene at jeg var finansieret af Danisco, så jeg takkede nej og lagde materialet i en mappe på min computer og glemte alt om det.
Her fandt jeg den sidste efteråret og tænkte at det var da egentlig åndssvagt at den aldrig kom ud og glæde nogen børn. Så vidt jeg kunne se, var der stadig ingen andre, der havde skrevet en lignende bog, så markedet måtte stadig være der. Jeg bearbejdede derfor materialet igen og overvejede egentlig at lave det til en malebog på grund af den store interesse for malebøger, men endte med en billedbog primært for førskole børn. Jeg opsatte den, bestilte prøvetryk og fik den udgivet, men så fik min søn et tilbagefald og jeg fik aldrig gjort andet ved markedsføringen end et enkelt opslag på min facebookprofil.
Glemte alt om bogen
Bogen gik – for mit vedkommende – i glemslen, indtil jeg var på Krimimesse i foråret og mit tyske forlag spurgte om jeg havde været inde på bestsellerlisterne for nyligt. Det havde jeg ikke, så hun loggede ind på computeren for at vise mig at min sukkerroebog var den mest solgte børnebog! Det forstod jeg ikke en bønne af, men jeg blev da glad for at se at ikke alt behøvede markedsføring, at somme tider kunne ting bare udvikle sig organisk.
Faktisk har jeg lige tjekket og den ligger stadig på en solid første plads. Det er lidt vildt.
Ny kampagne
Ikke desto mindre besluttede jeg mig for en uges tid siden for at køre lidt markedsføring for den, fordi den er meget sæson aktuel. Roesæsonen (den tid på året, hvor sukkerroerne bliver høstet og køt til sukkerfabrikken) er nemlig tæt på at gå i gang. Så jeg tænkte at der i hvert fald i lokalområdet ville være en øget opmærksomhed på roer.
Jeg shinede derfor den pressemeddelelse op, som jeg havde lavet i efteråret, og sendte den ud til de lokale medier.
Du kan se den på billedet her over.
Den var ledsaget af teksten, du kan se på et andet billede, og et par gode billeder fra bogen.
Derefter fandt jeg en liste over biblioteker (du kan finde den bl.a. på NewPub), sorterede lidt i den og skrev en næsten identisk mail til dem.
Der kom ret hurtig respons på begge mails. En redaktør spurgte til, hvor den kunne købes. Hun var fra Nykøbing, så jeg kunne sende hende ned i den lokale boghandler, som jeg vidste havde den på hylden. Et par mails var fra biblioteker, der takkede og nogle skrev at de straks havde bestilt ti styk.
Effekt?
I går blev jeg så ringet op af en landbrugsavis, der ville lave et interview med mig. Den havde jeg ikke lige set komme! Men det gode er jo, at landmandens kone måske også læser med og forhåbentligt ser, at jeg også skriver krimier. Så selv om de ikke har små børn, i aldren for min sukkerroebog, så kan der sagtens komme et mersalg ud af det, som er svært at forudse.
Det er endnu for tidligt at sige noget om effekten af denne kampagne, men jeg skal nok vende tilbage med mere.
Eksemplet her er på ingen måde udtømmende. Jeg kunne gøre meget mere. I flæng vil jeg blot nævne opslag i grupper for børneforældre, henvendelse til børnehaver og skolebiblioteker, tilbud om foredrag… fortsæt selv. God fornøjelse med markedsføringen af din bog.
Du kan se mere om min sukkerroebog her.
Marianne
8. september 2018 at 21:51 (6 år ago)Du er fantastisk. Tak!