Få gang i dit bogsalg – 7 gode råd til dig med et inaktivt bagkatalog

Aktiver dit bagkatalog og få glade læsereJeg har lige opdaget en ny forfatter. Det kunne have været dig!
En forfatter jeg aldrig havde hørt om før, ikke havde læst om eller fået anbefalet nogen steder før. Det var helt tilfældigt jeg “snublede” over bogen (hvis man altså tror på tilfældet).
Nu er det faktisk i underkanten, når jeg skriver ny forfatter, for forfatteren har faktisk en del bøger bag sig, også kaldet et bagkatalog, problemet er bare, at de ikke længere er i produktion. Forlaget har simplethen taget dem ud af produktion. Det betyder at boghandlerne ikke længere kan bestille bøgerne og de er hastigt på vej ud i glemslen. Den eneste grund til at jeg har opdaget dem er, at jeg blev så begejstret for forfatteren, at jeg søgte efter hvad han ellers havde skrevet og der fandt jeg hans udgivelsesliste. Hvor af altså kun de sidste to, han har skrevet, stadig bliver trykt (eller måske bare ligger på lager hos distributionscentralen indtil de er solgt).

Det er intet mindre end en skandale!

Hverken forfatter eller læser vinder på et inaktivt bagkatalog. Jo, jo, forlagene skal selvfølgelig prioritere, det er de nødt til med så mange udgivelser, men for forfatteren, der måske kun skriver en bog om året, hvert andet år eller hvert femte år er det en mindre skandale. Det er spildt kreativitet, spild af tid og ressourcer på alle led og kanter.

Få gang i dit bogsalg med lidt hjælpHvad skal jeg stille op med mit bagkatalog ?

Jamen, hvad skal jeg gøre, Gittemie, spørger du måske (lige som flere forfattere spurgte mig i løbet af den netop overståede krimimesse). Jeg kan jo ikke gøre andet end at skrive en ny bog.

Jo, min kære, det er lige netop hvad du kan. Der er meget andet du kan gøre.

7 gode råd til dig med et inaktivt bagkatalog

(læs bare med selv om du ikke har, du kan måske lære noget alligevel).

1.Sørg for at få dine rettigheder tilbage fra forlaget

I de fleste kontrakter er der indskrevet en tidsperiode, hvor forlaget har rettighederne til at udgive din bog. Efter denne periode har du selv retten til manuskriptets udgivelse igen. I andre kontrakter er der kun indskrevet noget om trykning af bog og intet om lydbog og e-bog, som du så muligvis selv har retten til at udgive, men det er meget forskelligt fra kontrakt til kontrakt, så tjek lige med forfatterforeningens advokat.
Generelt vil jeg dog anbefale dig altid at få indskrevet i din kontrakt, hvor længe forlaget har rettighederne til at udgive din bog og i hvilke formater, samt hvad der sker, når perioden udløber. Måske skal du købe bogblokken tilbage, hvis du skal have den redigerede og korrekturlæste version. Under alle omstændigheder er det umagen værd at finde ud af det. Tænk på hvor lang tid du har brugt på at skrive bogen og hvor mange læsere der måske står og venter på den (uden at vide det).

2. Få dine bøger ud og arbejde igen

Når du har fået din manuskript tilbage skal du have omdannet det til en bog. Det smarteste er at konvertere din bog til en e-bog. E-bogssalget har været stigende de sidste år og selv om det er stagneret det seneste år er der stadig et betydeligt marked, som det ville være dumt at gå glip af. Især fordi du i teorien kan udgive en e-bog uden det koster dig en krone.
Det kræver selvfølgelig viden om hvordan du gør det, hvad du skal huske og hvad du for alt i verden skal undgå. Alt dette underviser jeg i på e-kurset “Fra skuffetekst til e-bog”. Når du har købt kurset kan du tage de ti dit eget tempo. Der følger en trin-for-trin manual med, som du kan printe og have ved siden af dig, mens du udarbejder din e-bog. Det har mange forfattere haft gavn af. Jeg øser af mine guldkorn og viser dig trin for trin, hvordan du kan lave og udgive e-bøger på eKurset Fra skuffetekst til e-bog. Du kan komme i gang allerede i dag!

3. Lad det ikke være op til læserne at finde dig

Uanset om du sætter fut i dit bagkatalog eller ej, bør du overveje din synlighed. Vi er (desværre) ikke alle Astrid Lindgren eller H.C. Andersen, hvis bøger sælger sig selv, så vi er nødt til at gøre en aktiv indsats selv. Og det nytter ikke bare at lave et opslag den dag din bog udkommer. Dit opslag på for eksempel facebook bliver kun set af mellem 1 og 10 procent af dine følgere. Så der skal mere end et enkelt opslag til, før alle er klar over at du har udgivet en bog (medmindre du betaler for det, og det er de færreste forfattere der har et stort reklamebudget).

4. Få aktiveret dine fans

Måske har du allerede hørt hvad jeg siger igen og igen og lavet en facebook page for dit forfatterskab (som hedder dit forfatternavn, ikke din bogs titel – medmindre du er fagbogsforfatter, så er der lidt andre regler). Det kan også være du allerede har lavet en hjemmeside og måske endda opsamler mailadresser, men bare ikke bruger dem til noget (lige som Maria som jeg havde en coachingsession med for et stykke tid siden. Hun havde faktisk en emailliste på over 200 personer, der havde skrevet sig op til at høre mere fra hende, men aldrig havde modtaget andet end velkomstmailen fra hende.) Det er jo det rene guld, der bare venter på at komme ud og arbejde! Har du ingen af delene, så læs gennem alle mine gamle blogindlæg, eller skyd genvej med kurset “Lav din egen hjemmeside”, hvor jeg også lærer dig at oprette nyhedsbrev, fortæller hvilke sider du skal have på din hjemmeside og meget andet.
Det gælder nemlig i høj grad om først at få indsamlet dine fans og dernæst at få aktiveret dem. Du behøver ikke nødvendigvis en stor e-mailliste for at det kan betale sig at arbejde med den.

5. Læg en plan for genudgivelse af dine bøger

Hvis du har et større bagkatalog kan det være smart at lægge en strategi for din kommunikation og udgivelse. Hvis du sender dem alle ud på én gang, drukner de lidt i hinanden og sælger ikke hver især så meget, som de kunne gøre hvis de blev udgivet efter en smartere plan. Så sæt dig ned og se på dine bøger. Har de et fælles tema eller er de vidt forskellige? Er der nogen af dem, der foregår på særlige tider af året? Til jul? Påske? Halloween? Eller hvor emnet ville passe til en af højtiderne? Så frem med en kalender og plot dem ind til udgivelse en månedstid før denne højtid. Hvis din bog passer til jul, bør den udgives senest i slutningen af november (før, hvis det er håndarbejde og andre praktiske ting til jul). Læg så tid til at producere din e-bog 8og inden da til korrekturlæsning, hvis du ikke fik det færdige manuskript fra forlaget). Der bør være mindst en måned mellem dine genudgivelser, for at du kan markedsføre dem ordentligt.

6. Re-boglancering til den helt store medalje

Hvis du alligevel skal genudgive dine bøger, kan du lige så godt få gjort det ordentligt. Havde du boglancering sidste gang? Måske kan du få en aftale med en lokal boghandler om at holde bogfernisering hos ham? Hvis det er en e-bog, kan du invitere til udgivelsesfest på facebook. Lav en facebook live og giv gæsterne store rabatter på din “nye” bog. Husk at lave en bogtrailer, som du kan uploade til facebook, på YouTube og dele på alle de sociale medier du bruger. Den kan være med til at holde din bog i live rigtig længe. Ved du ikke hvordan? Så lær det i “Bliv skrap til video”.

7. Sørg for at få dit mindset med

Det sidste råd er oftest det, der kan spænde ben for alle de andre punkter, for jeg møder mange forfattere, der egentlig gerne vil tjene nogle flere penge. Rigtig gerne vil kunne leve af deres forfatterskab, men bare ikke rigtig tør. For hvem er du at tillade dig at drømme stort? Hvorfor skulle du være bedre end andre? Eller have lov til at leve et liv du elsker? Og hvad hvis der er nogen de rikke kan lide det du skriver?
Dette er et tilbagevendende emne i mine blogindlæg, ikke mindst fordi det er det rigtig mange at de henvendelser jeg får handler om på den ene eller den anden måde. Og det kan være svært. At stå ved sig selv, ved sin kreativitet og sine bøger. At turde drømme højt og gå efter drømmene. Men ved du hvad? Jeg kan garantere dig at verden bliver et bedre sted, hvis du tager skridtet, for jeg tror på at verden bliver et bedre sted, hvis flere turde forfølge deres drømme. Jeg har set det igen og igen. Hvis du har brug for hjælp har jeg ganske få tider i kalenderen til forfattercoaching.

 

Har du tjekket, hvad du har liggende i skrivebordsskuffen, hvor dit gamle forlag eller i en mappe på din computer, som kunne udgives som e-bog?  Skulle vi så ikke se at få den ud over rampen?

 

SaveSave

SaveSave

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments are closed.