7 måder du kan få flere til at læse det du skriver

Det er kun i din interesse at indfange de læsere, der leder efter netop det du ved noget om.

Der er intet værre for en forfatter, end at ingen vil læse det du skriver. Du har kæmpet med hver en sætning. Vendt og drejet den for at formulere dine dybeste tanker og krænget dit inderste ud, for at producere det blogindlæg, den bagsidetekst eller den fagbog. Alligevel er der ingen, der læser det. Ingen deler på facebook, anbefaler i grupper, kommenterer på dine opslag eller køber dine bøger. Du føler nærmest, at det, du skriver, er usynligt for omverdenen.

Ingen læsere kan ødelægge motivationen

Det er lige, hvad der kan ødelægge enhver forfatters motivation for nogensinde at skrive et ord igen (eller i hvert fald at publicere det).

Du drømmer måske endda om at få råd til at deltage på endnu et skrivekursus eller endnu et markedsføringskursus, for du må jo være rigtig dårlig til det, ikke?

Ikke nødvendigvis. Måske har du bare brug for at gøre det på en lidt anden måde. Her får du 7 forslag, der giver dig flere læsere til din tekst, hvad enten det er et blogindlæg, et længere facebookopslag, en artikel eller en fagbog.

Hjælp dine læsere godt på vej med formatering af teksten

Men inden jeg gør det, vil jeg bede dig om at tænke over, hvordan du selv bruger internettet og andre opslagsværker?
Lad os sige, du leder efter information i forbindelse med research til din bog. Læser du tålmodigt hver eneste linje på hver eneste side du er inde og besøge? Eller lader du dine øjne scanne ned over siden og klikker hurtigt videre, hvis du ikke finder det, du søger?

De fleste gør det sidste. Op mod 4 ud af 5 scanner på internettet i stedet for at læse. Og dét, der afgør om vi scanner ordene eller billederne er, hvor visuelle vi er anlagt. Vi er vant til hurtig information og mange skift i hverdagen. Vi gider ikke læse hverken halve eller hele sider igennem, før vi finder det vi søger.

Involver læserne og få dem til at læse videre

Så spørgsmålet er, hvordan du får involveret din læser nok til at han/hun bliver hængende, hvis det du skriver er relevant for dem.
Og her nytter det ikke at bruge de samme regler, som gælder, når du skriver en roman, eller dem du lærte i skolen, når du skulle skrive dansk stil eller fysikrapport. Når de sidder foran skærmen har de nemlig sjældent intentioner om at sluge en hel roman eller tygge sig gennem en halvtres siders naturvidenskabelig rapport.

De vil have hurtige fakta og nemme løsninger og tager med kyshånd imod alt, hvad der gør det nemmere for dem at fordøje, det du har skrevet.
De samme regler gjorde sig gældende, dengang jeg var ansat til at skrive politiske dagsordener. Med en dagsorden på 50-100 sider til et to-tre timers udvalgs- eller byrådsmøde, havde politikerne brug for hurtig, overskuelig og konkrete fakta, der gjorde dem i stand til at træffe en beslutning. Det samme har din læser.

Inspirerende citater er med til at lede læseren videre.

Gælder også komplicerede emner

Okay, nu skriver du sikkert til mig, at dit emne er alt for kompliceret til at kunne så i få iøjenfaldende sætninger. Fint nok. Hvis dit emne er mere komplekst, så kan du skrive en hel serie indlæg, så læserne får al den vigtige viden, men ad flere omgange. Det er også en god måde at få læserne til at komme tilbage efter mere.

Du kan bruge disse syv forslag til at gøre enhver tekst mere appetitlig og læsevenlig. Det behøver ikke tage mere end et par minutter – og det er da dumt ikke at ofre den ekstra tid, for at få flere læsere.

1.Det vigtigste først

For at fange læseren, inden han/hun er videre, skal du vende din tekst om, så du skriver det vigtigste først. Start med konklusionen opsummeret i to til fire linjer. Kan du ikke opsummere essensen i få linjer, har du ikke selv forstået det godt nok.

Du behøver ikke skrive starten først. Ofte er det lettest at skrive starten til sidst, når du er færdig med at skrive, det du ville formidle.

2. Brug tal

Har du lagt mærke til, hvor mange blogindlæg og selvhjælpsbøger, der handler om ‘5 grund til…’, ‘7 spørgsmål…’ osv?

Det er der en god grund til. For det første er det mere overskueligt at læse noget, der er opsat i punktform. Desuden er der en hel del psykologi i tallene. Der findes nemlig magiske tal. Vi kan huske 7 +/- 2 tal. Prøv det.

3. Inddel i afsnit

Jeg har et søgemaskineoptimerings plugin på alle mine hjemmesider og noget af det, den slår mest ud over, er, hvis jeg bruger lange sætninger og lange afsnit. Det er også sværere at læse en sammenklumpet tekst, end en, der er delt op i mindre, overskuelige afsnit.

Så få gang i linjeskiftet og gør det mere let og luftigt. Det samme gælder, når du opbygger din hjemmeside. Jo mere luft, desto mere eksklusiv vurderer læserne din side.

4. Gode overskrifter

Ofte vil det være overskrifterne, der fanger læserens blik først. Derfor er det vigtigt at de passer til blogindlæggets eller tekstens titel. Aller helst skal de besvare det spørgsmål, som titlen er et spørgsmål til.

4. Brug billeder

Et par veludvalgte billeder kan fortælle mere end flere afsnit ord og være med til at få din læser til at scanne teksten. De fleste læsere læser gerne teksten under et billede, før de læser selve teksten. Har du lagt mærke til, hvordan du læser aviser?

Jeg er sikker på, at jeg ikke læser dem så forskelligt fra andre. Jeg starter med at læse overskriften og ser billederne. Hvis det fanger mig, læser jeg underoverskriften, så billedteksten og overskrifterne. Hvis jeg vil vide mere, så dykker jeg ned i selve teksten. I de gode, velovervejede aviser står der ikke det samme i billedtekst og overskrifter. De kedelige bruger samme sætning alle steder. Og det er øv, for så er jeg enten tvunget til at læse hele avisen og det når jeg sjældent. Derfor lægger jeg den fra mig, uden at være klogere, end da jeg åbnede den. Det er frustrerende. Efterlad ikke din læser frustreret.

Citater og fremhævet tekst kan også hjælpe læseren med at huske det vigtigste.

Noget helt andet er, at Google elsker billedtekster (et andet fif er at navngive dine billeder efter de vigtige søgeord. Hvis du fx skriver om hjertekarsygdomme, så sørg for at et af billederne hedder ‘hjertekarsygdom.jpg’.

5. Fremhæv og brug citater

Der er mange måder, du kan fremhæve dele af teksten på. Du kan understrege eller overstrege vigtige ord. Du kan bruge citater (i wordpress fremhæves citater, hvis du bruger citatfunktionen), der siger noget af essensen i din tekst. Eller citater fra kendte personer, der siger noget om det emne du behandler.

6. Husk links

Både for at hjælpe læseren og for at søgeoptimere til Googles tilfredshed. Google ønsker at du bliver hængende på internettet og det gør du lettere, hvis hver tekst leder dig videre til den næste.

Men ikke kun for Googles skyld, men også for at hjælpe din læser på vej til noget af alt det andet geniale du har skrevet. Eller noget af det, du omtaler i din tekst.

Ved at bruge links viser du læseren at du har dokumentationen i orden og at du ved en masse om emnet (ved at linke til en anden artikel eller blogindlæg, hvor du har behandlet et emne, du nævner, mere dybtgående).

7. Vær strategisk når du fremhæver

Det er ikke ligegyldigt, hvad du fremhæver i din tekst. Fremhæv det, din læser er interesseret i. Og det, der passer til overskriften, ellers forvirrer du såvel læser som søgemaskine. Dit fokus bør være på at give læseren et hurtigt overblik over om han/hun kan forvente at finde det, der søges på din side. Spilder du læserens tid for mange gange med ‘smarte’ overskrifter, der intet har at gøre med essensen i indholdet, så mister du deres troværdighed (mange nyhedsbrevsskrivere har mistet mig på den konto).

Det der er godt for din læser elsker Google også

Ovenstående 7 forslag er samtidig alle tiders søgemaskineoptimering. Google elsker nemlig en tekst, der er nem at gå til.
Det er ikke en fejl, at jeg ikke nævner hverken krimi eller andre romaner, selv om du sikkert godt kan bruge essensen af det jeg skriver her, selv om det er romaner du skriver.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *