Gå ikke glip af anmeldelser og omtale

Rid med på bølgen

Alle forfattere ved, hvor svært det er at få anmeldelser og blive nævnt i avisen. Derfor er det også ekstra ærgerligt at gå glip af det.
Alligevel er det sket flere gange for mig.

Du er i avisen!

De første par år opdagede jeg kun topplaceringer på bestsellerlister, omtale i aviser og anmeldelser, hvis der var nogen, der var så venlig at gøre mig opmærksom på det. Det betød, at jeg ikke fik så meget ud af omtalen af mit forfatterskab, som jeg kunne have fået. Jeg red ikke med på bølgen, så at sige, men skulle hele tiden selv trække forfatterbåden op. Det blev altså hårdere og mere knoklende, end det havde behøvet at blive. Det virker nemlig mange gange stærkere, når andre fortæller at dine bøger er gode, end når du selv gør det.

Anmeldelser og omtale

Hver gang jeg lancerer en ny bog, sender jeg anmeldereksemplarer afsted til dem, der ønsker det. I min naivitet troede jeg, at en anmelder meldte tilbage, når de bragte anmeldelsen af min bog. Men det er det de færreste, der gør. Derfor er du selv nødt til at holde øje med det. Du kan selvfølgelig købe alle aviser i kongeriget, følge med på alle bogblogge og i alle grupper, der anmelder bøger. Men så skal du bruge rigtig meget tid på det. Tid, du sikkert hellere ville bruge på at skrive. Derfor har du brug for nogen, der kan holde øje for dig. Du kan selvfølgelig også forlade dig på at venner, familie og bekendte fortæller dig, når der står noget om din bog et eller andet sted, men min erfaringer siger mig, at det kun sker en gang ud af ti (cirka).

Ro ikke mod strømmen

Få hjælp, så du ikke går glip af omtale

Derfor vil jeg i stedet anbefale dig at abonnere på en eller anden tjeneste, der kan holde øje for dig. Jeg bruger selv tjenesten Mention, som fås som app og en hjemmeside. Det smarte ved appen er at du kan få en besked på din smartphone i det øjeblik Mention registrerer at din bog eller du nævnes (alt efter hvad du har bedt den om at holde øje med).

Jeg har sat Mention til at holde øje med mit forfatternavn og titlerne på mine bøger. I den forbindelse kan jeg fortælle dig, at det ikke er særlig smart at have en bog, der hedder Forsvundet. Det optræder nemlig flere gange om dagen i medierne og i politiets døgnrapport, når der er personer, der forsvinder. Jeg overvejer derfor kraftigt at droppe at følge med i den titels færd på nettet. På den anden side giver det inspiration til mange krimitanker, når jeg får opdateringerne.

Google me

Der sker dog at der fra tid til anden er en anmeldelse der slipper igennem Mentions nåleøje. Derfor er det en god idé at google dig selv en gang imellem. Jeg gør det måske en gang hvert andet år, men overvejer at sætte det som et fast punkt i kalenderen måske hvert halve år.

Hvis du bare googler dit navn i din egen browser, får du ikke et retvisende billede. Så vil facebook og din egen hjemmeside typisk få en meget høj placering, fordi det er sider, du selv ofte besøger. I stedet kan du bruge tjenesten impersonal.me, der søger for dig uden om din egen søgemaskines favoritter. Via impersonal.me kan du se, hvad dine læsere finder, hvis de søger på dig. Det giver dig også en idé om, du har søgemaskineoptimeret din hjemmeside godt nok og hvilke boghandlere på nettet, der sælger flest af dine bøger (eller har søgemaskineoptimeret på dit forfatternavn).