De 4 ting du skal have i din markedsføringspakke som forfatter

Markedsfoeringspakke_forfatterDin markedsføringspakke består af flere dele:

  1. Hjemmeside
  2. Blog
  3. Nyhedsbrev
  4. Sociale medier

1. Hjemmeside

De fleste forfattere har en hjemmeside, men mange har desværre kun en såkaldt visitkort-hjemmeside. Dvs en hjemmeside der er stationær og ikke opdateres løbende. En hjemmeside, der fungerer lige som et visitkort, hvor man kan se, hvordan man kommer i kontakt med dig. Sådan en hjemmeside sælger ikke mange bøger – beklager. Det er der flere grunde til at den ikke gør. En af de vigtigste er at søgemaskinerne – google, yahoo osv – ikke bryder sig om stationære hjemmesider og det betyder at de ikke bliver indekseret særlig godt i søgemaskinerne. Derfor kan dine læsere have svært ved at finde dig selv om du har en hjemmeside. Søgemaskinerne kan derimod godt lide at du opdaterer din hjemmeside løbende og de elsker hvis der er en blog. 
Så gør dig selv og dine læseren en tjeneste og gå skridtet videre. Få dig en hjemmeside, der er mere end et visitkort. Som minimum en hjemmeside, hvor man kan læse lidt om dig, om dine bøger og hvordan man kommer i kontakt med dig. Du kan se min her.

Gittemie_Eriksen_blog2. 
Blog
En blog er en hjemmeside, hvor man skriver om sit liv, sine tanker, deler madopskrifter, skriver dagbog og megt andet, som kan læses og kommenteres af andre. Det er altså en måde at holde omverdenen orienteret om ens liv og tanker. 
Der er ingen regler for hvad en blog er, så den er hvad du gør den til. En blog har dog nogle særlige funktioner, som en almindelig hjemmeside ikke har. Du kan skrive kommentarer til indlæggene på en blog og så er søgemaskinerne som omtalt tidligere meget glade for blogge.

Du skal selvfølgelig ikke kun have en blog for søgesmaskinernes skyld, men fordi en blog giver dine læsere mulighed for at følge med i dit liv, dine tanker og din skriveproces. Og det elsker det. Det giver trofaste læsere og fans. Og det er godt for forfatterbusinessen!

Du kan se min blog her.

3. Nyhedsbrev

Et nyhedsbrev fortæller hvad der er sket af nyt i virksomheden og kan i princippet både være i trykt format og elektronisk. Med de nuværende portopriser vil jeg dog råde dig til at holde dig til elektroniske nyhedsbreve.
For at udsende et nyhedsbrev skal du have en mailliste. Altså en liste med mailadresser, som du har ejernes tilladelse til at sende til dig via. Du må altså ikke samle mailadresser fra kurser du har deltaget i osv, uden at informere ejerne om at det er det du gør.
Heldigvis findes der systemer til at tage sig af det. Derfor vil jeg opfordre dig til at oprette et felt på din hjemmeside, hvor besøgende kan tilmelde sig til dit nyhedsbrev. Også selv om du ikke har planer om at udsende et lige nu. Så har du dem og kan altid aktivere dem, når du synes du har samlet nok sammen til at det er umagen værd.
Et nyhedsbrev kan du udsende hver gang du lancerer en ny bog. Du kan lade dem der er på din nyhedsbrevsliste forudbestille din bog og invitere dem med til lanceringen. Husk på at dem der har skrevet sig op til dit nyhedsbrev gerne vil høre fra dig. De venter spændt på din næste bog. Du kan skrive dig op til Forfatterbrandings nyhedsbrev her og til mit kriminyhedsbrev her.

iphone_facebook4. Sociale medier

Sociale medier er medier, hvor der sker en form for udveksling. Dvs at folk kan kommentere på dit opslag. En blog er et eksempel på sociale medier. Men du kender helt sikkert også andre: facebook, twitter, instagram, pinterest, LinkedIn, YouTube osv.
Jeg vil ikke anbefale dig at sprede dig over alle de sociale medier der findes, med mindre du har et par timer til det hver dag. Vælg hellere et par stykker ud og gør det ordentligt på dem.
Det er her du interagerer med dine læsere. Det er her du giver dem små indblik i dit liv og din hverdag. Og det er her du beder om deres hjælp.
Hook dig op på andre forfattere og iagttag, hvad de gør på de sociale medier, hvis du ikke aner, hvad du skal stille op. Du skal selvfølgelig ikke kopiere det de gør, men lade dig inspirere af hvad de gør og finde din egen stil.

Du kan følge med på Forfatterbrandings facebookside her.

Få styr på alle 4 på kurset Lav din egen hjemmeside

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1Pingbacks & Trackbacks on De 4 ting du skal have i din markedsføringspakke som forfatter

  1. […] Du har fundet den rette pris ift. kvalitet, kendskab, genre og marked Hvis du er ny, ukendt forfatter uden et stort forlag i ryggen skal du nok starte lavt. Læs evt mit blogindlæg om tillidstrappen.  […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *