En forfatter har også brug for gode venner – om at opbygge relationer

Jeg kryber til korset og indrømmer med det samme: Jeg har ikke skrevet dette blogindlæg i dag. For i dag har jeg travlt med at gøre klar til Danmarkshistoriens første kærlighedslitteraturfestival. Hele weekenden vil de lidenskabelige og kærlige ord flyde på Fuglsang Herregaard. Vi er en arbejdsgruppe, der har arbejdet på projektet i snart to år. Ingen har styr på hvor mange timer vi har brugt på møder, ansøgninger, samtaler og meget andet for at få litteraturfestivalen på benene til denne første weekend i maj.

Husk at opbygge dine relationer

Du tænker måske at forfatterskabet er det perfekte erhverv for dig, fordi du er indadvendt og ikke bryder dig om at tale med andre mennesker. Du er ikke særlig god til det med realtioner og gider det egentlig ikke.

Men hvis det er sådan du tænker, så tager du fejl. Relationer er noget af det vigtigste, hvis du vil sælge dine bøger og overhoved nå dertil, hvor det bliver en bog.

Hvis det er en krimi du skriver, så har du måske brug for at vide, hvordan en, der er blevet skudt, ser ud eller hvad politiet siger i politiradioen. Derfor har du brug for at spørge en ekspert til råds. Det kræver en form for relation. Det samme gør en kontrakt med et forlag. Jo bedre din relation er til din redaktør, desto bedre bliver processen for jer begge. Uden relationer er chancen for at få en kontrakt meget lille.

Når det lykkes dig at få udgivet din bog, så er der gerne nogen der skal købe den, for at du kan tjene den hjem. Det kræver også relationer. Du har brug for at have en form for forbindelse med folk, for at de køber din bog.

Her er tre ting du kan gøre, for at opbygge stærkere relationer, så flere køber dine bøger, det bliver lettere for dig at få udgivet osv.

3 måder at opbygge stærke relationer

1.Generøsitet

Hvis du gør noget for mig, får jeg lyst til at gøre noget for dig. Så simpelt er det. Når du giver mig en gave, føler jeg at jeg skylder dig tilbage. Det gælder hvad enten du deltager i netværksarrangementer, er medlem af en forening, bliver inviteret som gæst eller i venskaber ud allerede har. Gå ind i realtionen med tanke for, hvad du kan gøre for den anden, i stedet for hvad de kan gøre for dig.

2.Tillid

Vær sådan en vi kan stole på, have tillid til. Det giver os lyst til at være sammen med dig og at købe af dig. Det betyder at du skal gøre det du siger du gør. Hvis du lovede en konkollega, du mødte på et netværksmøde, at du vil læse hans bog og give ham en anmeldelse, så skal du også gøre det. Hvis du lover dine læsere, at de må få de første fem kapitler af din nye bog gratis, så skal du ikke kun sende dem tre. Hvis du lover dem 7 gode råd, så skal du ikke kun give dem 6.

Jeg fulgte engang en, der blev hypet op til at være en stor markedsføringsguru inden for nyhedsbreve. Jeg havde tilmeldt mig hendes nyhedsbrev og modtaget gaven, der lovede mig 100 overskrifter der ville sælge mit produkt. Lige til at bruge i min egen markedsføring. Det er muligt de var gode. Det er også muligt at hun var dygtig. Hun var i hvert fald dygtig nok til at få mig til at hoppe på nyhedsbrevet, men da jeg åbnede dokumentet varede det kun lige til næste nyhedsbrev, før jeg hoppede af igen. Der var nemlig ikke 100 overskrifter. Der var kun 57. 57 er selvfølgelig også mange, men det e langt fra 100. Og det fik mig til at tvivle på om jeg kunne stole på noget a det andet hun skrev. Derfor afmeldte jeg mig igen.

3.Relaterbar

Den tredje ting, jeg vil dele med dig, som du kan gøre for at skabe stærkere relationer er at være relaterbar. Et af de stærkeste signaler du kan sende, når de handler om markedsføring, er nemlig: Jeg er lige som dig.

Lad mig give dig et eksempel. Jeg fulgte på et tidspunkt en iværksætter, der ivrigt delte ud af gode råd om, hvordan alle bare skulle springe ud i det og blive selvstændige. Men jeg følte hele tiden at der var et eller andet, der ikke helt stemte. Indtil jeg læste, at han havde fået et par millioner fra sin rige familie til at starte virksomhed for. Det kan jeg ikke relatere mig til. Jeg er ikke vokset op i en rig familie og kunne ikke starte med at leje et kontor på Kongens Nytorv.

Men en iværksætter, der har arbejdet sig op fra bunden af, mens hun har haft små børn, hus og mand, der skulle være plads til, hende kan jeg relatere mig til. Hendes kampe og sejre virker motiverende på mig. Kan du se, hvad jeg mener?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 Comments on En forfatter har også brug for gode venner – om at opbygge relationer

  1. kis
    4. maj 2018 at 12:27 (6 år ago)

    Fedt at se tankerne på papir. godt skrevet 😉

  2. Marianne
    4. maj 2018 at 18:19 (6 år ago)

    Tak for det Gittemie, jeg synes, du holder, hvad du lover.

  3. Gittemie
    4. maj 2018 at 18:34 (6 år ago)

    Tak ❤️