GDPR for forfattere

I dag er en vigtig dag, hvis du har din egen hjemmeside – og det håber jeg du har. Forfattere skal nemlig også have styr på GDPR eller den nye persondataforordning, som den bliver kaldt på dansk.

Hvis du følger med på facebook og lignende er du måske endda ved at gå i panik over at du ikke har fået styr på, hvad det er, hvorfor du skal bruge tid på det og hvad du skal stille op. Der er en del panik rundt omkring, men det er der ingen grund til.

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke er jurist. Så hvis du har en kompliceret virksomhed eller en særlig kundegruppe, hvor du indsamler data af personfølsom karakter, skal du nok overveje at alliere dig med en advokat, der har forstand på persondata. Men for langt de fleste er der ikke grund til panik.

Hvad er GDPR

GDPR, General Data Protection Regulation, er vedtaget for gøre det mere gennemskueligt for brugerne, hvilke data der bliver indsamlet om dem og hvad de bliver brugt til.

Hvorfor GDPR

Lovgivningen er vedtaget i EU bl.a. på baggrund af facebook og Google skandalerne og for at tvinge disse store virksomheder til at fortælle deres brugere, hvilke data der indsamles og hvad de bruges til. Hvis du selv har læst fx facebook nye persondatapolitik er du formentlig ikke blevet meget klogere på, hvad de bruger deres data til. Jeg er i hvert fald ikke, selv om det var det, der var meningen. Lovgivningen er ikke vedtaget for at genere alle os, der har en hjemmeside, selv om det kan virke sådan.

Skal jeg gøre noget?

Det du skal gøre er at skrive tydeligt på din hjemmeside, hvilke data du indsamler om de besøgende. Også selv om du ikke bruger dem til noget.

Det nemme ville være, hvis WordPress, Mailchimp osv skrev teksten og du blot kunne lade dem gøre arbejdet. Helt så nemt er det desværre ikke. Der er dog hjælp at hente hos begge udbydere, for Mailchimp har nu udviklet et par bokse, som du kan hakke af og dermed få tilføjet din nyhedsbrevs skriv-mig-op-boks. For du skal nu oplyse folk om, hvilke data du ligger inde med om dem, når de siger ja til at modtage dit nyhedsbrev, allerede før de siger ja tak.

En del af det er selvfølgelig logik. Hvis du sender mig din mailadresse og dit navn, så har jeg det på en liste, jeg bruger hver gang jeg sender et nyhedsbrev til dig. Men hvis du bruger mail og navn til andet end det, så skal du huske at oplyse det.

Hvad skal jeg gøre ved det der GDPR?

Det første du skal gøre er at gennemgå din hjemmeside og se på, hvilke data du indsamler om de besøgende. Hvis jeg fx tager min egen hjemmeside, forfatterbranding.dk, så opfordrer jeg de besøgende til at skrive sig op til mit nyhedsbrev. For at modtage mit nyhedsbrev skal jeg bruge mailadressen og også gerne fornavnet. De oplysninger ryger, via Mailchimp, direkte ind på en liste over alle modtagere af mit nyhedsbrev. Listen bruger jeg til at sende nyhedsbrev med fif og tilbud på mine produkter. Det skal jeg informere om.

Gennemsigtighed og tryghed

Når folk bevæger sig rundt inde på min hjemmeside, registreres det i Google Analytics, som jeg har installeret på min hjemmeside. Disse data bruger jeg til at se, hvad der interesserer mine gæster. Hvilke blogindlæg bliver læst mest og hvor længe opholder folk sig på min hjemmeside. Disse data er anonymiserede, dvs jeg kan ikke se hvad Karen laver på min hjemmeside, men jeg kan se at de 191, der besøgte min hjemmeside i går, helst ville læse om hvordan deres bagkatalog bliver aktivt. Disse data kan jeg bruge til at skrive mere om de emner, mine gæster ønsker at læse om.

Alt dette skal stå på hjemmesiden, når folk besøger den. Jeg har valgt at sætte det ind som en pop up i bunden af hjemmesiden, vha pluginet “GDPR Cookie Compliance”, hvor jeg skriver om de overordnet med mulighed for at klikke ind og læse mere. Desuden har jeg oprettet en almindelig side på min hjemmeside, hvor jeg har skrevet min Cookies og privatlivspolitik. Linket til denne side ha jeg sat ind i pluginet.

En vigtig del af GDPR er nemlig, at folk skal kunne fravælge hjemmesider, de rindsamler data, de ikke bryder sig om at få indsamlet. Derfor skal man have mulighed for a kunne læse om det straks man kommer ind på hjemmesiden.

Får styr på GDPR nu

GDPR-loven trådte i kraft i dag og selv om EU sikkert ikke udsteder bøder fra dag et, så er det en god idé at få styr på det med det samme. Du kan læse loven, bemærke hvad andre skriver på deres hjemmesider og i nyhedsbrevstilmeldinger og du kan digte din egen ud fra de oplysninger, du har indsamlet, da du så nærmere på din hjemmeside. Men gør noget og helst i dag. Ingen ved helt hvor meget der er nok, for der har ikke været nogen retsager endnu og en lov er først fortolket, når retten har fortolket den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Comments on GDPR for forfattere

1Pingbacks & Trackbacks on GDPR for forfattere

  1. […] håber, du har fået styr på GDPR i forhold til din hjemmeside og nyhedsbrev, som jeg skrev om i sidste uge. Denne gang kommer det også til at handle om din hjemmeside (har du […]