Se med i maskinrummet på min seneste bogkampagne

Gittemie skåler med champagne og ny e-bogFor et par uger siden fik jeg vist lovet dig, at jeg ville dele min seneste kampagne med dig trin for trin. Derfor får du lov at se med i maskinrummet, når jeg deler, hvordan jeg har lanceret min seneste bog.

Før udgivelsen

Jeg begyndte at planlægge min kampagne allerede mens bogen var til korrekturlæsning. Jeg lagde mig fast på en udgivelsesdato og besluttede mig for at jeg ville lancere min e-bog først før den trykte paperback. Det gør jeg normalt med noveller, men jeg har aldrig gjort det før med hele romaner, men jeg syntes det var på tide. Ikke mindst i lyset af, at jeg sælger næsten 100 gange så mange e-boger som trykte bøger. Derfor virkede det mest fair over for mine trofaste læsere at lancere e-bogen først.

Klargør materiale

  1. Bogcover
    Jeg lavede coveret til min bog ret tidligt i processen. Ofte laver jeg 2-3 forskellige og går og ser lidt på dem, indtil jeg lægger mig fast på et. Når manuskriptet er sendt til korrektur, kan jeg opsætte bogblokken, så jeg ved hvor lang bogen bliver og få de rette mål på omslaget (bogryggen ændrer bredde efter sideantallet).

    Når coveret er på plads, tager jeg skærmbilleder af forside, ryg og bagside, så jeg kan lave en mockup af bogen. Dvs et billede af, hvordan bogen kommer til at se ud i 3D, når den er trykt. Jeg har ofte brugt Boxshot, men denne gang brugte jeg Placeit, hvor man kan finde forskellige billeder, fx af folk der læser bogen.
  2. Kampagnebilleder
    3D-bogen og mockup-billederne bruger jeg i mit kampagnemateriale. Det er nemmere for læserne at forholde sig til et produkt de kan se, end en beskrivelse af det.
    Husk at hente 3D-billedet med klar baggrund, så du kan sætte det ind på andre baggrunde eller oven på billeder af dine andre bøger.
    Jeg laver forskellige billeder klar til kampagnen. De kan laves i Canva, hvis du ikke har Pages eller InDesign. Jeg finder billeder, der beskriver forskellige scener i min bog. Det kan også være billeder du har taget på researchture, hvis de er fra steder, hvor du må dele billederne. Ellers kan du finde billeder på stockfree-platforme. Søg efter ‘stockfree photos’.
  3. Bogtrailer
    Næste trin er at lave en bogtrailer til min bog. Det gør jeg i iMovie, fordi jeg bruger Apple-produkter. Du kan også gøre det direkte i YouTubes filmmaker-program. Du kan finde mit ekursus i at lave bogtrailere her. Der er masser af gode råd at hente. Mine bogtrailere består gerne af et mix af billeder og filmklip. Det kan igen være filmklip fra researchture eller filmklip jeg har lavet i Keynote (du kan sikker gøre det samme i PowerPoint). Jeg finder også noget musik og nogle lydeffekter, som passer til. Søg på ‘stockfree music’.

    I denne omgang lavede jeg tre forskellige bogtrailere. De to var næsten ens bortset fra de sidste to billeder. I den ene skrev jeg at bogen blev lanceret live på facebook den 23. juni. I den anden var der ingen udgivelsesdato, fordi den var til de platforme, hvorfra mine bøger bliver solgt. Den tredje video var en teaser til min lancering og den var ikke på mere end 10 sec. De andre var på godt et minut. 1-3 min er passende for en bogtrailer.

  4. Landingpage
    Jeg oprettede en landingpage i Mailchimp, som jeg også bruger til mine nyhedsbrev og opsamling af mailadresser. Landingpagen havde en lang adresse, så jeg lavede den kortere i bit.ly. Hvis du opretter en konto hos bit.ly kan du følge, hvor mange der klikker på din kampagneside, hvor de kommer fra osv. Linket bruger jeg overalt i kampagnen til at opsamle folks mailadresser og se hvor folk kommer fra (fx google, facebook, min hjemmeside osv.).
    Jeg designede landingpagen med fire billeder og noget tekst. Billederne kan du lave i Canva. Øverst er et billede med overskriften sammen med et billede af mig (gør det mere nærværende og personligt). Dernæst et mockup billede, hvor jeg har sat et skærmbillede af min facebookside på billedet af en computer. Det tredje billede viser blot datoen. Det kunne også være et billede af min kalender, men jeg havde nogle personlige ting stående i den, så det ville jeg ikke. Det sidste billede fortæller, at de får tilsendt min første krimi, når de skriver sig op på maillisten.
  5. Mailkampagne
    Når jeg beder folk om at skrive sig op på min mailliste i forbindelse med kampagnen, skal jeg selvfølgelig også minde dem om selve lanceringen. Det valgte jeg at gøre med fire mails. De fleste markedsføringskyndige vil råde dig til at sende mange flere mails i løbet af en kampagne, men min erfaring siger mig, at det ikke er nødvendigt. Når de råder dig til flere mails er det nemlig oftest fordi mindre end 10% af deres mailliste læser en mail, men mine tal ser helt anderledes ud. Mellem 40 og 56% af læserne på mine maillister, læser nemlig mine mails og derfor tror jeg de ville blive irriteret, hvis jeg skrev det samme alt for mange gange. man kan sige, at hvis blot 10% læser en mail, skal du mindst skrive 10 gange for at de fleste har læst dit budskab, men når halvdelen læser burde et par gange altså være nok. Virkeligheden er selvfølgelig at nogle bare aldrig læser mails, mens andre altid åbner dine mails.
    Når det du tilbyder for at få folk til at skrive sig op på din liste passer til din målgruppes behov, er min erfaring at der også er flere, der åbner mailene du sender, end hvis du tilbyder et produkt, der er langt fra resten af dine produkter.
    Jeg sendte fire mails i kampagnen. En mail blev sendt den 14. juni, som var den dag jeg startede kampagnen (en uge til 10 dage er ofte et passende kampagneinterval). Her fortalte jeg om min kommende lancering og hvorfor jeg havde valgt at lancere på facebook i stedet for hos en boghandel eller på en café. Denne mail plejer at være en mail hvor de kan forudbestille min trykte bog. Det har jeg fraviget i denne omgang, selv om forudbestillingen plejer at dække alle mine udgivelsesomkostninger. Så det var lidt af en satsning.
    Den anden mail sendte jeg en time før lanceringen, hvor jeg igen fortalte lidt om lanceringen og at der ville komme link til at købe bogen til rabatpris. Den tredje mail sendte jeg samtidig med at jeg gik live og den indeholdt blot ganske få linjer om at dette blot var en påmindelse om at det var nu det skete. Den fjerde mail sendte jeg umiddelbart efter jeg havde været live og den indeholdte link til at købe bogen og link til min facebookside. Jeg skrev at de ville kunne se min liveudsendelse de næste 24 timer på facebook.
  6. Facebookkampagne
    Jeg startede facebookkampagnen den 14. juni, altså små 10 dage før lanceringen, lige som mailkampagnen. Jeg oprettede begivenheden på facebook og uploadede min lanceringsvideo. Den delte jeg i en annonce.
    Som du kan se, har der været jævn aktivitet på annoncen, men størst i starten. Søjlerne viser hvor mange der klikkede på linket i annoncen og lod sig registrere.
    Ud over selve annoncen på facebook har jeg i kampagneperioden delt tekststykker fra min bog. Jeg har forsøgt at vælge tekst der kunne stå selv, men alligevel skabte nysgerrighed efter at læse mere.
    Tekststykkerne var ledsaget af et billede der passede til teksten. Et faldefærdigt hus, redskaber fra obduktion osv. Disse opslag blev hyppigt delt og kommenteret.
    Jeg har tidligere delt tekststykker fra en ny bog, men de har været meget kortere. Så korte at de kunne stå på et billede, når jeg opsatte dem i Canva. De er også blevet kommenteret og delt, men slet ikke i så stor stil som de noget længere tekststykker. Ofte delte jeg et helt kapitel.
    Jeg delte også den trailer jeg havde lavet til bogen og den fik også gode reaktioner og mange delinger. (Du kan stadig nå at hente mit kursus i at lave bogtrailere – Bliv skrap til video).

Lanceringen

Selve lanceringen foregik på Facebook Live og selv om jeg synes jeg havde forberedt mig godt var der alligevel noget der gik galt. Du får derfor her:

3 gode råd til en god lancering på facebook

1. Tjek alt det tekniske grundigt før selve udsendelsen.
Jeg troede jeg havde tjekket det hele, for jeg havde lavet et par prøveudsendelser, hvor jeg bl.a. havde opdaget at det ville være smart at kunne læse kommentarer undervejs. Det betød at jeg valgte at filme fra min bærbare computer i stedet for min mobil. Men platformskiftet burde jeg også have testet. Jeg havde testet optagekvalitet og lyd på min MacBook via Photobooth, hvor jeg fandt ud af at min eksterne mikrofon ikke fungerede sammen med min MacBook, så jeg måtte finde en alternativ mikrofon. Mine Apple earplugs blev den bedste løsning (der er indbygget mikrofon). Jeg ville så styre kommentarerne på min stationære computer (som ikke har webcam, fordi jeg bruger en ekstern skærm).
Derfor troede jeg, at jeg havde styr på det hele, da jeg klikkede send live på klokkeslættet. Men…. Facebook var ikke med mig. Facebook nægtede nemlig at sende live fra min browser, Safari. Der kom alle mulige fejlmeddelelser op om at jeg skulle godkende det ene og det andet, men det hjalp ikke. Facebook foreslog så selv at jeg i stedet skiftede til Google Chrome eller Firefox. Desværre havde jeg ingen af disse browsere på min bærbare, så jeg måtte downloade, installere og logge ind (heldigvis kunne jeg huske mit password til facebook, som jeg jo ellers aldrig bruger). Jeg endte derfor med først at gå live 4 min over det lovede tidspunkt og det var jeg rigtig ærgerlig over. Så en anden gang husker jeg at tjekke alle teknikker – også når jeg skifter platform!

Lav din kampagne, så den passer til dig, og du føler dig tilpas i den. Du må gerne udfordre din komfortzone, når du kampagner, men du skal aldrig ud i det røde felt for at markedsføre dig! #forfatterbranding #gittemieeriksen

Click To Tweet

2. Øv, øv, øv
Jeg havde øvet mig på oplæsningen og udvalgt et par kapitler, jeg ville læse op. Alligevel valgte jeg på stedet at læse et andet kapitel end jeg havde forberedt. Det gjorde jeg fordi jeg kunne se at de fleste af dem, der kommenterede allerede havde læst dette kapitel. Så en plan A og en plan B er en god idé.
Jeg var heller ikke forberedt på at folk kunne finde på at stille spørgsmål. Jeg troede det ville begrænse sig til kommentarer. Det var fint med spørgsmål, men svært at styre samtidig med at jeg sendte live. Måske bliver det bedre jo mere man øver, ellers kunne det være en idé at alliere sig med en, der kunne styre spørgsmålene.

3. Vær forberedt på hvad du vil sige
Jeg havde forberedt nogle punkter på en gul seddel, som jeg havde sat ved siden af skærmen, så jeg kunne se den, mens jeg så seerne i øjnene. Jeg tror, at hvis jeg ikke havde haft punkterne at støtte mig til, så kunne det godt være gået galt, på grund af den stressende start med browseren. Men fordi jeg havde stikordene, havde jeg stadig styr på det hele.

Hvis jeg skulle give et fjerde råd skulle det handle om at der skal være overensstemmelse mellem dit brand og det du signalerer i din udsendelse.

Jeg overvejede også om jeg skulle læse op fra printede papirer, den trykte bog eller computerskærmen, men valgte at gøre det fra min iPad, fordi det var den type medie, jeg reklamerede for med mine e-bøger.

Efter lanceringen

Efter lanceringen blev jeg og hængte ud på facebook, så jeg kunne besvare spørgsmål og interagere med mine følgere. Det var enormt hyggeligt og meget bekræftende. Jeg delte også opslaget på min profilside, for at lade flere se udsendelsen. Jeg kunne se at over 100 personer havde set med live og næsten 200 havde kort set opslaget. Det er i hvert fald flere end der plejer at komme forbi til mine lanceringer, hvor jeg har prøvet alt fra 4 til 50. I løbet af den næste time havde 237 set min lancering og det tal steg time for time. Da jeg gik i seng var det på 600 visninger.

Andre bogkampagner

Jeg plejer ikke at lancere på facebook, og jeg udgiver normalt min trykte bog først, når det er en roman. Når jeg gør det, så er procesen lidt anderledes end den har været i denne lancering. Så aftaler jeg en lanceringsdag med en eller flere boghandlere og/eller caféer. Vi bliver enige om, om jeg skal medbringe bøgerne, om de bestiller dem hjem og om jeg skal komme ind med dem nogle dage før, så de kan nå at lave en udstilling. Læs mere om min tidligere lanceringsstrategi her.

Det vigtigste råd

Det aller vigtigste råd jeg kan give dig i denne sammenhæng (gælder også i alle andre) er, at du laver din kampagne, så den passer til dig, og du føler dig tilpas i den. Du må gerne udfordre din komfortzone, når du kampagner, men du skal aldrig ud i det røde felt for at markedsføre dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Comments on Se med i maskinrummet på min seneste bogkampagne

  1. Christian Jespersen
    2. juli 2018 at 19:40 (4 måneder ago)

    Hej Gitte

    Tak for en brugbar og velskrevet guide.
    Og tak for et godt video kursus med at lave bog-trailers.

    Det vil jeg prøve at lege med i næste uge.

    Spørgsmål:
    Du nævner ikke noget med lektorudtalelse i din guide.

    Har du nogle råd til at få sin bog igennem til en læser?

    Tak for din tid.
    Jeg ved du ikke har meget af den, så jeg vil sætte pris på blot et kort svar.

  2. gittemie
    3. juli 2018 at 4:19 (4 måneder ago)

    Hej Christian
    Tak for din respons.
    Jeg ved desværre ikke så meget om lektørudtalelse, for jeg har aldrig fået en. Men du kommer i betragtning, når du indsender til pligtaflevering, se mit blogindlæg om ting du skal huske.
    Når mine bøger alligevel kommer på bibliotekerne, er det fordi læserne efterspørger dem.
    Held og lykke med det hele – og skriv endelig og fortæl hvordan det går
    Kh
    Gitte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *